Strategic Planning of Extracurricular Programs to Improve Student Achievement
Perencanaan Strategis Program Ekstrakurikuler untuk Meningkatkan Prestasi Siswa
Abstract
General Background: Education is central in preparing future generations with competitive competencies. Specific Background: In Islamic institutions, madrasahs play a crucial role in shaping both academic and non-academic excellence, including through extracurricular activities. Knowledge Gap: Prior research has rarely focused on strategic leadership in extracurricular program development, especially in Sumatera Utara’s Islamic schools. Aims: This study aims to explore the strategies implemented by the head of MTs Al-Wasliyah 16 Perbaungan in enhancing student achievement through extracurricular engagement. Results: Through qualitative descriptive methods, results show that structured strategies—vision-based planning, program selection, mentor empowerment, and periodic evaluation—led to an 85% achievement rate, with national-level success in tahfiz and tilawah. Novelty: This is the first study in the region that comprehensively links Islamic leadership principles to extracurricular program outcomes in a madrasah. Implications: The findings offer a strategic model for madrasah leaders to systematically develop student potential beyond the academic curriculum and promote replicable educational leadership practices.
Highlights:
-
The madrasa head strategically plans and develops 17 types of extracurricular activities to enhance student performance.
-
Tahfiz Qur’an and Tilawah are the most consistently awarded activities, reaching national-level competitions.
-
Challenges include limited student motivation and inadequate facilities, which are addressed through partnerships and delegation.
Keywords: Madrasah Strategy, Student Achievement, Extracurricular Activities, Educational Leadership
Downloads
References
Anisa, A. (2021). Strategi Kepala Madrasah dalam Mengimplementasikan Gerakan Literasi Madrasah di Madrasah Tsanawiyah Negeri 7 Kediri. Jurnal Pendidikan Agama Islam.
Annisa. (2019). Integrasi Iman, Ilmu, dan Amal dalam Pendidikan Islam (Kajian Tafsir Qur’an Surat Al‑Mujadilah Ayat 11 dan Surat Al‑Israa’ Ayat 36). Jurnal Pendidikan Islam.
Azis, M. M. (2022). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Ekstrakurikuler Peserta Didik di Sekolah Menengah Atas Negeri (Studi Multi Situs SMAN 2 Malang dan SMAN 8 Malang). Jurnal Pendidikan dan Keguruan.
Charismana, D. S. (2022). Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar pada Mata Pelajaran PPKn di Indonesia: Kajian Analisis Meta. Jurnal Bhineka Tunggal Ika, 9(2).
Hanifah, S. (2022). Strategi Manajemen Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Prestasi Akademik dan Non Akademik di MTs Al‑Ma’arif Kota Pontianak. Hospitality: Jurnal Ilmu dan Praktik Pendidikan, 11(1).
Hariyadi, K., & Dewi, I. I. (2023). Faktor Dominan yang Mempengaruhi Partisipasi Siswa dalam Mengikuti Kegiatan Ekstrakurikuler Olahraga. Sprinter: Jurnal Ilmu Olahraga, 4(3), 423–428.
Mursalin, M. (2024). Wawasan Al‑Qur’an tentang Pendidikan dan Pengajaran. An‑Nidzam: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Studi Islam.
Muthmainnah, S., & Asykur, M. (2023). Kepemimpinan dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar.
Olifiansyah, M., Hidayat, W., Diaying, B. P., & Dzulfiqar, M. (2020). Kepemimpinan dalam Perspektif Islam. At‑Tajdid: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 4(1), 102–?. https://doi.org/10.24127/att.v4i01.1205
Parinduri, R. H. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Akademik dan Non‑Akademik Peserta Didik di SMAIT Abu Bakar. Jurnal Pendidikan Islam (UIN Sunan Kalijaga).
Putri, W. J., Husen, M., & Nurhasanah. (2021). Faktor‑Faktor yang Mempengaruhi Minat Siswa dalam Mengikuti Kegiatan Ekstrakurikuler: Suatu Kajian Literatur. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 6(September), 7–12.
Sudirman, & Hendriani, S. (2022). Upaya Peningkatan Prestasi Siswa di SMP Negeri 7 Sawahlunto. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia.
Sundari, A. (2020). Manajemen Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Meningkatkan Prestasi Non Akademik Siswa. Jurnal Pendidikan Islam.
Susanto, D., Jailani, M., & Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, U. (2023). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data dalam Penelitian Ilmiah. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora
Syahrizal, H. J., & Jailani. (2023). Jenis‑Jenis Penelitian dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora.
Tanjung, N. (2017). Tafsir Ayat‑Ayat Al‑Quran tentang Manajemen Sarana Prasarana. Sabilarrasyad: Jurnal Pendidikan Islam.
Tyas, N. R. (2019). Model Kepemimpinan Pendidikan Nabi Muhammad SAW. Jurnal Pendidikan Islam.
Republic of Indonesia. (2003). Undang‑Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Pemerintah Republik Indonesia.
Zakiyah, Q. Y., & Munawaroh, I. S. (2018). Manajemen Ekstrakurikuler Madrasah. ISEMA: Islamic Educational Management, 3(1), 41–51. https://doi.org/10.15575/isema.v3i1.3281
Copyright (c) 2025 Malika Aulia Husnah Saragih, Budi Budi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.