Implications of Multimedia-based Differentiated Learning on TQM Learning at UHAMKA
Implikasi Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Multimedia Pada Pembelajaran TQM di UHAMKA
Abstract
Education institutions have a challenge from societal changes, particularly when it comes to teachers and other educators. Teachers and lecturers must be innovative and inventive in their teaching methods due to the diverse learning styles of their students. Differentiated learning is one way to implement this learning. This study aims to implement differentiated learning in media-based Quality Control and Management (TQM) courses. Data were gathered through observation, interviews, and documentation during field study. According to this study, learning with Total Quality Management (TQM) differs from traditional learning in a few ways. Firstly, wordwall-based multimedia can be integrated seamlessly; secondly, learning was before purely passive but is now interactive thanks to multimedia-based.
Downloads
References
Agusti, N. M., & Aslam, A. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5794–5800. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3053 DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3053
Aminuriyah, S., Markhamah, & Sutama. (2022). Pembelajaran Berdifferensiasi: Meningkatkan Kreatifitas Peserta Didik. Jurnal Mitra Swara Ganesha, 9(2), 89–100.
Ardian Rahman, Y. (2021). Pendekatan dan Metode Pembelajaran. PESAT: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 7(2), 96–100. DOI: https://doi.org/10.53565/pssa.v7i2.353
Azumar, M. M. I., Miftah, M., & Aunillah, M. Z. S. (2023). Analisis Evaluasi Pembelajaran pada Mata Pelajaran Al- Qur ’ an Hadist Menggunakan Media Worldwall di MTs YASMIDA Ambarawa. 3(3), 149–168. DOI: https://doi.org/10.55868/jeid.v3i3.311
Basra, H. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Quizizz. Jurnal Sipatokkong Bpsdm Sulsel, 3(4), 193–208. https://doi.org/10.58643/sipatokkong.v3i4.177 DOI: https://doi.org/10.58643/sipatokkong.v3i4.177
Belajar, H., & Learning, D. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Menggunakan Media Wordwall pada Pembelajaran Biologi Kelas X. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(20), 473–478.
Dirjo, Ilzamudin, Hidayat, W., Lugowi, R. A., & Wasehudin. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMAS Bina Putera-Kopo. Journal of Islamic Education, 7(1), 21–36. https://www.jurnalfai-uikabogor.org/index.php/fikrah/article/view/1924/pdf DOI: https://doi.org/10.33541/shanan.v7i1.4665
Hasriadi, H. (2022). Metode Pembelajaran Inovatif di Era Digitalisasi. Jurnal Sinestesia, 12(1), 136–151.
Islam, U., Uin, N., Sukarno, F., Islam, U., Uin, N., Sukarno, F., Islam, U., Uin, N., & Sukarno, F. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Memanfaatkan Multimedia pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam ( PAI ) Nurlaili PENDAHULUAN Pendidikan Agama Islam adalah suatu usaha untuk membina dan mengasuh peserta didik agar senantiasa dapat memahami ajaran Isla. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 19–34. https://doi.org/10.29240/belajea.v8i1.6008 DOI: https://doi.org/10.29240/belajea.v8i1.6808
LATIFAH, D. N. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa Untuk Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Dasar. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 68–75. https://doi.org/10.51878/learning.v3i1.2067 DOI: https://doi.org/10.51878/learning.v3i1.2067
Lestari, A. S. B. (2023). Lesson Study: Pembelajaran Berdiferensiasi Pasca Pandemi Covid-19. Global Education Journal, 1(3), 151–161. DOI: https://doi.org/10.55868/jeid.v3i2.284
Listiani, I. (2022). Optimalisasi Pembelajaran Berdiferensiasi Menggunakan Brain Based Learning. Geoducation: Journal of Geography Education Universitas Siliwangi, 3(2), 61–65. http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/geoducation
Ningrum, M., Maghfiroh, & Andriani, R. (2023). Kurikulum Merdeka Belajar Berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi di Madrasah Ibtidaiyah. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 5(1), 85–100. https://doi.org/10.33367/jiee.v5i1.3513 DOI: https://doi.org/10.33367/jiee.v5i1.3513
Pramudianti, M., Huda, C., Kusumaningsih, W., & Wati, C. E. (2023). Kefektifan Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Muatan Pelajaran PPKn Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(2), 1315–1312. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i2.4978 DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i2.4978
Saelan Malewa, E., Al Amin, M., Negeri, U. S., Lita kec Tanete Rilau Kab Barru, B., Teknologi dan Bisnis Bina Adinata Jl Sukun, I., & Kec Gantarang Kab Bulukumba, J. (2023). Penggunaan Aplikasi Wordwall Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Materi Zakat Di Uptd Sd Negeri 65 Barru the Use of Wordwall Application in Increasing Students’ Interest in Learning Zakat Material At Uptd Sd Negeri 65 Barru. Jurnal Educandum, 9(1), 22-30pemilihan datapenyajian data. DOI: https://doi.org/10.31969/educandum.v9i1.1050
Sari, N., & Anggraini, T. R. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Dengan Multimedia Interaktif Meningkatkan Hasil Belajar Kimia. Jurnal Pengajaran Dan Riset, 02(02), 139–146.
Sarnoto, A. Z., & Wahyuningsih, R. (2022). Implementasi Total Quality Management (Tqm) Di Institut Ptiq Jakarta. Madani Institute : Jurnal Politik, Hukum, Ekonomi, Pendidikan Dan Sosial-Budaya, 11(1), 15–25. https://doi.org/10.53976/jmi.v11i1.269 DOI: https://doi.org/10.53976/jmi.v11i1.269
Setyorini, D., Suneki, S., Prayito, M., & Prasetiawati, C. (2023). Meningkatkan Minat Belajar Dengan Menggunakan Media Wordwall Kelas 4 di Sekolah Dasar. Jurnal Sinektik, 6(1), 25–31. DOI: https://doi.org/10.33061/js.v6i1.8885
Sofiah, H., & Hikmawati, N. (2023). PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA (ANALISIS IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SD). ABUYA : Jurnal Pendidikan Dasar, 1(November), 51–60.
Sun’iyah, S. L. (2020). Media Pembelajaran Daring Berorientasi Evaluasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Pai Di Tingkat Pendidikan Dasar. Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 7(1), 1–18.
Taroreh, S. R. A., Saerang, D. P. E., Maramis, J., Worang, F. G., & Wenas, R. S. (2022). Implementation of Total Quality Management in Higher Education Institutions: a Literature Review. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(2), 1098–1105. https://doi.org/10.35794/emba.v10i2.41365 DOI: https://doi.org/10.35794/emba.v10i2.41365
Wahyuningsari, D., Mujiwati, Y., Hilmiyah, L., Kusumawardani, F., & Sari, I. P. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(04), 529–535. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i04.301 DOI: https://doi.org/10.57008/jjp.v2i04.301
Wulandari, G. A. P. T. W., Putrayasa, I. B., & Martha, I. N. (2023). Efektivitas Asesmen Diagnostik dalam Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pelajaran Bahasa Indonesia. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(3), 433–448. https://doi.org/10.14421/njpi.2023.v3i3-5 DOI: https://doi.org/10.14421/njpi.2023.v3i3-5
Zebua, S. N., Siahaan, E., & Erlina, E. (2021). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kreativitas, dan Kemampuan Menyesuaikan Diri Terhadap Kinerja Guru SMA. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3509–3519. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.923 DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.923
Copyright (c) 2023 Bunyamin Bunyamin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.